Jaaroverzicht 2018: mijn reishoogtepunten

Terwijl ik alweer de dagen tot mijn eerste reis van 2019 kan aftellen, blik ik hier nog eens kort terug op 2018. Wanneer het gaat om reizen, dan was 2018 niets minder dan een magisch jaar. Zo wandelde ik door de adembenemende berglandschappen van Nieuw-Zeeland, bezocht ik eeuwenoude tempels in Athene en beleefde ik een culturele stedenreis in Antwerpen. Hier het jaaroverzicht van mijn reizen in 2018!

#1 Nieuw-Zeeland

2018 was het jaar waarin ik een langgekoesterde droombestemming van mijn bucketlist mocht afstrepen. Bijna 3 weken reisden manlief en ik door Nieuw-Zeeland. We vergaapten er ons aan de vulkanische landschappen, geisers, bergen, fjorden, walvissen, dolfijnen gloeiwormen, watervallen en talloze meren (van de 3820 in Nieuw-Zeeland!).

Walvissen spotten in Kaikoura

Ik vond het heerlijk om tijdens onze rondreis telkens voor korte tijd in een stad te zijn om daarna weer te verdwijnen in de natuur. Ik heb nog vele reisverhalen over Nieuw-Zeeland voor je in petto, maar voorlopig kun je hier lezen over onze stedenreis in hoofdstad Wellington:

Wat te doen in Wellington wanneer het regent

Nieuw-Zeeland was wel een stuk drukker en toeristischer dan ik had verwacht. Maar toch raakte ik volledig in de ban van dit land. Van de pracht én de kracht die het uitstraalt. En daarom maken we die helse 36-uur lange vlucht ernaartoe dit jaar gewoon nóg een keer. Ik was namelijk nog niet helemaal klaar met dit fascinerende land aan de andere kant van de wereld.

Haast Pass Nieuw-Zeeland
De autorit van Wanaka naar Haast Pass door Mount Aspiring National Park was een van de mooiste routes tijdens onze reis door Nieuw-Zeeland

#2 Athene

Een stuk dichter bij huis, maar zeker niet minder bijzonder. Al vanaf kinds af aan heb ik een groot zwak voor alles wat te maken heeft met de Griekse Oudheid. Dit is allemaal de ‘schuld’ van mijn moeder. Als klein meisje zat ik met ingehouden adem te luisteren naar haar fantastische verhalen over de oude Griekse, Romeinse en Egyptische goden. En nu ik volwassen ben, puilt mijn boekenkast uit van de boeken over de Oudheid, mythologie en verwante onderwerpen.

Athene
Tussen de zuilen van Hadrian’s Library in Athene

Ik voel me mijn hele leven al behoorlijk aangetrokken tot Athene dus het is eigenlijk best wel vreemd dat ik er niet eerder naartoe ben gegaan. Maar in 2018 stond ik dan eindelijk bovenop het Akropolis, de heilige berg gewijd aan Athene, godin van wijsheid.

Herodes Atticus Theater Athene
Het Herodes Atticus Theater werd in 161 n.Chr. gebouwd. Het openluchttheater wordt tegenwoordig gebruikt voor (pop)concerten

Maar Athene is veel meer dan een oude stad vol met tempels gewijd aan goden waar we allang niet meer in geloven. Athene is vooral een stad in beweging, in opstand zelfs. Overal waar je kijkt, zie je de ooit statige panden ondergespoten onder de graffiti. Je kunt wel stellen dat Athene me compleet heeft verrast.

Athene graffiti
Overal waar je kijkt in Athene, zie je graffiti en street art

Hoewel er in Athene een aantal wijken onderhevig zijn aan gentrificatie, staan andere weer bekend als anarchistische wijken. En de anarchie is duidelijk voelbaar wanneer je hierdoorheen loopt. Wat betreft de jeugdcultuur deed Athene me erg denken aan de volgende bestemming.

#3 Berlijn

Afgelopen mei was mijn derde bezoek aan Berlijn. Ik weet niet wat het is met deze stad, maar met elk bezoek groeit mijn liefde voor de stad en ben ik hongerig naar méér. En daarom is de volgende stedenreis Berlijn voor dit jaar ook alweer geboekt.

Reichstag Berlijn
De Reichstag, een van de meest belangrijke gebouwen in de Berlijnse geschiedenis

Ik houd ervan dat elke wijk in deze stad zo ontzettend anders is. In Mitte loop je heerlijk door de superbrede straten langs de imposante Duitse architectuur terwijl je in Friedrichshain wordt omgeven door street art. Ik begrijp goed waarom Nederlandse bloggers Emma (Wat te doen in Berlijn) en Marjolein (Berlijn blog) hier met zoveel plezier wonen!

Meer over street art in Berlijn lees je hier:

Street art spotten in Berlijn

Haus Schwarzenberg Berlijn
Haus Schwarzenberg midden in het centrum is een fantastische locatie om te fotograferen en street art te spotten

#4 Antwerpen

Toen ik nog in Nederland woonde, lag Antwerpen minder dan een uur rijden van me vandaan. Ik ging er dan ook regelmatig naartoe voor een bezoek aan de megagrote cinecomplex of voor een gezellig dagje uit.

Antwerpen
Op de Grote Markt in Antwerpen zie je hoe de Romeinse soldaat Silvius Brabo de hand van terrorreus Druoon Antigoon wegwerpt. De naam Antwerpen zou een verbastering zijn van het ‘hand-werpen’

Het was inmiddels alweer 7 jaar geleden dat ik er voor het laatst was geweest. Maar in 2018 maakte ik dat meer dan goed door er niet één maar liefs twee keer naartoe te gaan! Het eerste bezoek was met Suzanne, al ruim 20 jaar mijn bestie. Omdat we allebei een beetje blut waren, bleven we ver weg van de winkels. In plaats daarvan kochten we twee Antwerp City Cards en bezochten daarmee gratis talloze musea en bezienswaardigheden. Een uitgebreid reisverslag van onze stedenreis Antwerpen lees je hier:

Citytrip Antwerpen: cultuur snuiven op een budget

Citytrip Antwerpen

#5 Barcelona

Wederom bezocht ik in 2018 een oude bekende. Deze heerlijke Spaanse stad bezocht ik al twee keer eerder, maar de laatste keer was toch alweer 6 jaar geleden.

We gingen naar Barcelona vanwege een muziekbeurs (Modular Day Barcelona) waar manlief ook nog eens een liveoptreden gaf. Gelukkig was er nog genoeg tijd om de stad te ontdekken. We hebben allebei al eens de bekende toeristische attracties gezien en konden nu gelukkig de drukbezochte locaties ontwijken.

Jaaroverzicht 2018 // Done That Been There
Een snelle kiek van de Sagrada Familia. Het was helaas veel te druk om er naar binnen te gaan.

We logeerden in een appartement dat hoorde bij de creatieve werkplek Hangar in de wijk Sant Martí. Hier vind je diverse kleine bedrijven en artistieke organisaties onder één dak. Ik werd er tijdens mijn bezoek vanzelf meegezogen in de inspirerende creatieve bubbel. Tot mijn grote genoegen was dit ook een street art hotspot zoals je wel kunt zien in deze foto.

Jaaroverzicht 2018 // Done That Been There
Street art door Portugese kunstenaar Pantonio in Barcelona

Jaaroverzicht 2018

Tot zover mijn reishoogtepunten van 2018. Mijn reizen naar Nederland (zes keer maar liefst vorig jaar) ontbreken hierin, maar elk bezoekje aan Nederland is ieder keer weer een feestje. Wil je een idee te krijgen van hoe een gemiddelde week eruitziet als ik terug ben in Nederland? Dan kun je dat hier op mijn blog Dutch Girl in London lezen! (Spoiler: ik zit vaak in de trein en klaag regelmatig over de NS…)

Mijn reisplannen voor 2019

Wat er voor 2019 op het programma staat? In ieder geval Australië, Nieuw-Zeeland, Singapore, Keulen en Berlijn. (Ja, 2019 is een jaar van herhalingen.) De rest van het jaar staat nog wijd open voor nieuwe avonturen in buiten- of binnenland. Zo staat een roadtrip door Engeland of Schotland al erg lang op mijn wenslijst, maar ook buurland Wales schijnt ontzettend mooi te zijn.

Heb jij in 2018 ook een of meer mooi reizen gemaakt? Of heb je al gave bestemmingen voor 2019 in het vooruitzicht? Ik hoor er graag meer over in een opmerking hieronder!
Dankjewel en groetjes, Zarina xx

Wil je op de hoogte blijven van mijn reisavonturen in 2019? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief!

Dutchie living in the UK who loves: food, flamenco, film, street art, music and travel. Writer and photographer of Arts & Culture blog 'Dutch Girl in London' and London tour guide.

1. Esther van den Bergh : januari 12, 2019 at 3:55 pm

Een fantastisch jaar is het geweest voor jou! En geweldig dat je er ook over blogt want ik geniet altijd mee. Ik ben in 2018 niet buiten Nederland geweest maar dit jaar ga ik weer naar mijn zusje in Frankrijk (wordt de derde keer) en ditmaal ga ik zelfs vliegen als alles goed gaat! Dat heb ik lang niet gedaan dus dat wordt nog spannend…

Ik wens je (en Robin natuurlijk) dit jaar goede en veilige reizen, veel reisplezier en hopelijk zullen er ontzettend veel mooie fantastische dingen te zien zijn voor jullie! Ik verwacht wel verslagen natuurlijk! 🙂
    Heel veel plezier gewenst! xx

• zarina rimbaud-kadirbaks : januari 13, 2019 at 8:30 am

Wauw, wat een mooi vooruitzicht ook voor jou!
      Uiteraard houd ik je op de hoogte van onze reizen. Ik weet dat ik jou als trouwe lezer heb en dat is nog steeds een van de hoofdredenen dat ik doorga met bloggen 🙂
      Liefs xx